Svenja Hagenhoff
Prof. Dr. Svenja Hagenhoff
Svenja Hagenhoff works on questions about the literature business as a system and the nature of writing and reading media as artefacts.
Literature is usually (first) written down and then received by reading. Written and reading media are therefore central carriers of literature. Their external forms are not sacrosanct and they are not ‘typical’, but depend on time, place, function, culture and technology. As man-made objects of use and reception, written and reading media can be shaped; they are always more or less suitable for use in specific situations and for specific tasks.
Literature only has an effect on the public if it is circulated. This requires resources and processes based on the division of labour, which are permanently coordinated and organised. These organised social actions are in turn influenced by various institutions that promote and privilege literary communication, prevent it or steer it in certain directions.
Selected publications
- Hagenhoff, Svenja (2023): Soziotechnische Aspekte der Buchkommunikation. In: Axel Kuhn und Ute Schneider (Hg.): Theoretische Perspektiven und Gegenstände der Buchforschung. Berlin, S. 493–527. DOI: 10.1515/9783110745030-021.
- Hagenhoff, Svenja (2023): Mediensysteme. In: Axel Kuhn und Ute Schneider (Hg.): Theoretische Perspektiven und Gegenstände der Buchforschung. Berlin, S. 208–228. DOI: 10.1515/9783110745030-009.
- Hagenhoff, Svenja (2023): Book and book groups. In: Jan Krone und Tassilo Pellegrini (Hg.): Handbook of Media and Communication Economics. Wiesbaden, Online first 2023. DOI: 10.1007/978-3-658-34048-3_30-2.
- Hagenhoff, Svenja (2023): Management of content in the core processes of production and distribution. In: Jan Krone und Tassilo Pellegrini (Hg.): Handbook of Media and Communication Economics. Wiesbaden, Online first 2023. DOI: 10.1007/978-3-658-34048-3_14-2.
- Hagenhoff, Svenja (2022): Media Innovations and Media Revolutions. From Gutenberg to Berners Lee. In: Jan Krone und Tassilo Pellegrini (Hg.): Handbook of Media and Communication Economics. Wiesbaden, Online first 2022. DOI: 10.1007/978-3-658-34048-3.
- Hagenhoff, Svenja (2022): Der Buchmarkt im Zeichen der Digitalisierung. In: Medienwirtschaft – Perspektiven der Digitalen Transformation 19 (2), S. 27–41. DOI: 10.15358/1613-0669-2022-2-26.
- Leyrer, Katharina; Hagenhoff, Svenja (2022): Digitale Souveränität in der medienvermittelten öffentlichen Kommunikation: Die Beziehung zwischen Rezipient*in und Gatekeeper. In: Georg Glasze, Eva Odzuk und Roland Staples (Hg.): Was heißt digitale Souveränität? Diskurse, Praktiken und Voraussetzungen »individueller« und »staatlicher Souveränität« im digitalen Zeitalter. Bielefeld, S. 247–285.
Selected presentations
- Hagenhoff, Svenja (2024): Künstliche Intelligenz in der Medien-und Kreativwirtschaft. Datenauswertende Brute-Force-Apparate oder schöpferische Alterität? Collegium Alexandrinum. Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg. Erlangen, 01.02.2024.
- Hagenhoff, Svenja (2023): Kulturzeitschriften und ihre Öffentlichkeiten. Über Geld und Regeln am Beispiel eines Streitfalls. Ringvorlesung GRK Literatur und Öffentlichkeit in differenten Gegenwartskulturen. Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg. Wintersemester 2023/2024 (22.11.2023).
- Hagenhoff, Svenja (2022): Social Reading mit Wattpad & Co. »Neues Lesen«. Michaelisbund. Schloss Hirschberg Beilngries (Online), 12.07.2022.
Workshops:
DFG-Netzwerk Forschungsfeld Lesen